29 juli, 2014

Middleham en Ripley


 
Op de dag van de terugreis lopen we altijd een beetje met onze ziel  onder de arm.
De ferry vertrekt pas om half negen en we hoeven niet voor half vijf aan boord.
 
Het Romaanse Middleham is een ontzettend leuk stadje met zijn machtige kasteel, middeleeuwse kerk en de prachtige stoeterijen. Want Yorkshire staat ook bekend om zijn racepaarden.
 
Zodra we Middleham binnenrijden herken ik een winkel. “Hee was die een paar jaar geleden niet te koop in Escape to the country?
P. bevestigt dat. “Ja, de zoekers wilden een B&B beginnen, maar moesten er te veel in investeren.”
 
Nadat we het kasteel en de kerk bezocht hebben loop ik het winkeltje binnen.
 
Er komt een man van achter.
Hij (een zestiger schat ik) is vriendelijk, maar hij straalt ook desinteresse uit. Geen zin meer, zo lijkt het.
 
Ik vertel dat ik een fan van Escape ben en dat ik de aflevering heb gezien waarin zijn pand voorkomt. Ja, dat is alweer jaren geleden, maar zelfs toeristen uit Australië hebben hem verteld dat ze het gezien hebben.
 
Ik vind dat ik moet betalen voor mijn nieuwsgierigheid. Hij verkoopt gelukkig  leuke spullen.
 
Van een ander Engels programma heb ik geleerd dat afdingen de normaalste zaak van de wereld is in dit soort leuke hebbedingetjes winkels. Dat is me eerder deze week ook gelukt.
 
Voor twee kussens, een eierrekje en een tas betaal ik  40,- in plaats van 45,-  We zijn beiden tevreden, maar toch heb ik met de man te doen.
 
****
Na de koffie rijden we naar nog zo’n pittoresk Yorkshire dorp, Ripley, dat bekend is om zijn ijs en kasteel.
 
 
Jammer genoeg kan er geen pluis meer in de Mini, want de country shop bij het kasteel slaat alles. P. is blij. 
 
 
We zijn getuige van een huwelijk in het beeldige kerkje.  Ik vergaap me aan de typisch Engelse outfits, en wij zijn niet de enigen.
 
De naaldhakken vinden de kasseien niet echt fijn.  Ik zie enkels zwikken. 
 
Eén mevrouw kijkt heel moeilijk als ze langs waggelt. Ik zie haar bilnaad in een veel te strakke jurk. Maar ook zie ik prijsstikkers onder de leren zolen van haar gouden muiltjes.
 
 
En zo vliegt de dag voorbij.
En ook de vakantie.
*****

Geen opmerkingen: